Gedragsverandering; zo moeilijk!

Goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar? Wil je meer sporten? Wil je gezonder eten? Wil je meer slapen? Dat zijn allemaal voornemens waarvoor je je gedrag aan moet passen. En laat dat nu heel moeilijk zijn! Al snel val je vaak terug in je oude bekende gedragspatronen, ook al zijn deze niet goed voor je.

26357684575_c1a5f71bc3_b

Hoe lukt het wel?

Maak je voornemens SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Dus niet: ik ga meer sporten, maar ik ga de komende drie maanden op maandag, woensdag en zaterdag een uur sporten bij de sportschool. 

Ben niet te streng voor jezelf en voorkom teleurstellingen. Ben er op voorbereid dat niet alles lukt. Soms ga je drie stappen vooruit en weer één stap terug. Dat is niet erg zolang je daarna weer verder gaat. Heb vertrouwen en maak weer nieuwe afspraken met jezelf. 

Schrijf ook op wat je vorderingen zijn. Als je graag af wil vallen is het goed om naast je gewicht ook je middelomtrek te meten. Dat kan ook met een touwtje waarin je knoopjes legt, zo kan je zien hoeveel cm’s je al kwijt bent. Ook is het goed om op te schrijven hoe je je voelt, of je beter slaapt en of je meer energie hebt. 

Gun jezelf een gezond 2017, makkelijk zal het niet altijd zijn!

Gedragsverandering is makkelijker als iemand met je meekijkt, je tips geeft, je een spiegel voorhoudt. Ik ben graag deze spiegel, of de spreekwoordelijke stok achter de deur. 

One thought on “Gedragsverandering; zo moeilijk!

  1. Jeroen

    Leuke blog Karin! Het triggert me: vanuit mijn achtergrond kan ik hier nog wel wat aan toevoegen 🙂 Gedragsverandering vraagt verandering van iets wat je meestal onbewust doet. Door het S M A R T te maken zoals jij beschrijft, help je jezelf bewust te worden van je gedrag. En daar ligt je kans om te veranderen: als je je bewust bent van je gedrag, kun je er wat aan doen. Het kan een aantal weken duren om een nieuwe gewoonte onderdeel van je onbewuste gedrag te maken. Het vraagt nieuwe verbindingen in je hersenen die opgebouwd en versterkt moeten worden. Wees dus inderdaad lief voor jezelf, heb geduld met jezelf en bedenk dat je het iedere dag weer opnieuw kunt proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *